ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ ΚΑΙ PILATES

ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ ΚΑΙ PILATES

pilates
Η οστεοπόρωση είναι μια παθολογία που εμφανίζεται αρκετά συχνά στις μέρες μας. Όταν τα οστά χάνουν τα μεταλλικά στοιχεία και τις πρωτεΐνες τους, ιδιαίτερα το ασβέστιο αρχίζουν να εκφυλίζονται. Συχνά αυτό γίνεται αντιληπτό με κάποιο κάταγμα, συνηθέστερα στη σπονδυλική στήλη, στο ισχίο και στον καρπό. Τα σπονδυλικά κατάγματα είναι πιο συχνά στη θωρακική μοίρα όπου αναπτύσσεται κύφωση. Το πρόσθιο τμήμα των σπονδύλων γίνεται πιο αδύναμο, και έτσι αυξάνεται η πιθανότητα εμφάνισης σφηνοειδούς κατάγματος σε αυτή την περιοχή.

Η οστεοπόρωση είναι πιο συχνή στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, καθώς τα επίπεδα των οιστρογόνων μειώνονται δραματικά. Το οιστρογόνο είναι ορμόνη προστασίας των οστών. Στους άντρες, η τεστοστερόνη μετατρέπεται σε οιστρογόνα για την προστασία των οστών και πάλι με τη γήρανση, αυτό μειώνεται.  6-7 χρόνια μετά την εμμηνόπαυση, η οστική πυκνότητα μπορεί να μειωθεί κατά 20%. Μετά την ηλικία των 70 ετών, ο γυναικείος πληθυσμός έχει χάσει 30-50% της οστικής μάζας και οι άνδρες έχουν χάσει το 20-33%.

Η καλύτερη μορφή άσκησης για την οστεοπόρωση είναι ένα θέμα που έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις. Οι ερευνητές έχουν καταλήξει σε ασκήσεις για την πρόληψη, για την αποκατάσταση και παράμετροι ασφάλειας κατά την εκτέλεσή τους. Η μορφή των ασκήσεων μπορεί να είναι είτε με βάρη, είτε με αντιστάσεις. 

Στόχος είναι :

  • Η αναμόρφωση και η ενίσχυση των οστών
  • Η ενδυνάμωση των εκτεινόντων μυών και του εκτατικού μηχανισμού του σώματος
  • Η ανάπτυξη της αντοχής των μυών και έμμεσα της σωστής στάσης 
  • Επιπρόσθετα, επικεντρωνόμαστε στην ενίσχυση την άνω άκρων 

saving-skel-min

Το Pilates είναι μια ιδανική μορφή άσκησης για τους ασθενείς με οστεοπόρωση καθώς και για την πρόληψη της. Οι ασκήσεις είναι ελεγχόμενες και ισορροπημένες, με ιδιαίτερη έμφαση στις ομάδες εκτεινόντων μυών. Η άσκηση σε κλειστή κινητική αλυσίδα (Reformer), επιτρέπει την ελεγχόμενη ομόκεντρη και έκκεντρη φόρτιση των οστών. Ο συνδυασμός συμπίεσης και τάσης από τη βαρύτητα καθώς και από τους μύες παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση των οστών. Τα μικρά άλματα και το τρέξιμο, σε μαλακές επιφάνειες, συμβάλλουν εξαιρετικά στην πρόληψη, αφού τα οστά φορτίζονται σε τέτοιο βαθμό ουτως ώστε να ενισχύονται για να αντέξουν σε μελλοντικές αντίστοιχες δυνάμεις φόρτισης. Επισημαίνουμε ότι σε περίπτωση ύπαρξης χαμηλής οστικής πυκνότητας ή κατάγματος τέτοιου είδους φορτίσεις αντενδείκνυται. 

Ακόμα, το Pilates είναι μια άριστη μορφή άσκησης για την πρόληψη των πτώσεων καθώς εξασκεί την ισορροπία, την ευθυγράμμιση, τη σωματογνωσία  και τη σωστή στάση.

Οι πιο χρήσιμες ασκήσεις γίνονται στο Reformer με αντιστάσεις ή με επιπλέον εξοπλισμό όπως, λάστιχα και το Pilates ring. Επίσης ασκήσεις από όρθια θέση δίνουν πολύ καλά αποτελέσματα αφού εξασκούν την ισορροπία σε συνδυασμό με τη φόρτιση εκμεταλλευόμενες τη βαρύτητα.

Τέλος, η αποφυγή πολλών καμπτικων ασκήσεων και η έμφαση στη διατήρηση σωστής και ευθυτενούς στάσης κατά τη διάρκεια του μαθήματος, δίνει τα σωστά ερεθίσματα και έναν ασφαλή τρόπο για την εκτέλεση των ασκήσεων.

 

ΠΗΓΗ: Pilates Alliance Australasia, Rotstein Rebekah