Συμβουλές για σακίδια πλάτης

Συμβουλές για σακίδια πλάτης

φωτογραφία με εργονομία για backpack

 

Tο φορτίο που κουβαλούν τα παιδιά και οι έφηβοι κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου είναι ένα σύνηθες θέμα που απασχολεί τους γονείς και τους ειδικούς. Ο πόνος χαμηλά στην πλάτη (διεθνώς Lower Back Pain-LBP) είναι μια παθολογία που αφορά όλο και περισσότερο τους νέους, με το 40% αυτών από 9 έως 18 ετών παγκοσμίως να αναφέρουν συμπτώματα στη ΣΣ. Επιπλέον, το 82% των παιδιών ηλικίας 11 έως 14 ετών με πόνο στη ΣΣ αποδίδουν τον πόνο τους στη χρήση της σάκας τους. Τα φορτία των σακιδίων έχουν αυξηθεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες, δημιουργώντας ανησυχίες για τις πιθανές επιζήμιες επιπτώσεις στην υγεία τους.

Μελέτες από διαφορετικές χώρες έχουν δείξει ότι οι μέσοι όροι για τα σακίδια στα παιδιά είναι βαρύτερα από το προτεινόμενο ποσοστό 10% έως 22% του σωματικού τους βάρους (BW). Αυτό φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη χρόνιας ενόχλησης στην ΣΣ (π.χ. οσφυαλγία) κατά την ενηλικίωση. Η επαναλαμβανόμενη φόρτιση της οσφυϊκής μοίρας της ΣΣ αυξάνει τον κίνδυνο LBP μέσω συσσωρευμένων ή υπερβολικών τραυματισμών στους ιστούς του νωτιαίου μυελού. Τα σακίδια αποτελούν ένα σημαντικό καθημερινό “επαγγελματικό” φορτίο για μαθητές όλων των ηλικιών, συχνά μεταφέρονται κατά τη διάρκεια επαναλαμβανόμενων ή παρατεταμένων δραστηριοτήτων καθημερινά, όπως η στάση, το περπάτημα, το τρέξιμο και η άνοδος σε σκαλοπάτια.

Οι πρόσθετες μηχανικές απαιτήσεις  λόγω του σακιδίου στο κάτω μέρος της ΣΣ μεταβάλλουν την ενεργοποίηση των μυών του κορμού, λόγω κόπωσης  ή/και αστάθειας της ΣΣ.

Η ανάπτυξη των σπονδύλων ολοκληρώνεται μετά τα μέσα της δεύτερης δεκαετίας της ζωής τους και η σχετικά υψηλή ποσότητα χόνδρου στους σκελετούς των παιδιών, τους θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο σε σύγκριση με τους ενήλικες. Η ευπάθεια του χόνδρου σε διατμητικά φορτία και οι επαναλαμβανόμενοι τραυματισμοί μειώνουν την ελαστικότητα και προκαλούν μυϊκές ανισορροπίες..

Η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει μέσω εργονομικών συμβουλών/αλλαγών, κινητοποίηση των υποκινητικών τμημάτων της ΣΣ και εξατομικευμένων ασκήσεων με στόχο τις μυϊκές ανισορροπίες.